Jakie krótko- i długookresowe konsekwencje dla tzw. "miast studenckich" niesie pandemia COVID-19? Na to pytanie spróbowali odpowiedzieć dr Jakub Zasina oraz dr. hab. Aleksandra Nowakowska, prof. UŁ, którzy na łamach uznanego czasopisma "Population, Space and Place" opublikowali właśnie artykuł pt. "Is the ‘student city’ lost? The rhythms of Lodz as a consumption-oriented student city through the COVID-19 pandemic lens". Dzielą się w nim wynikami badań przeprowadzonych wśród studentów naszej uczelni w dwóch punktach czasowych: przed pandemią oraz w jej trakcie.
Autorzy artykułu pokazują w nim, jak zmienił się rytm obecności i zachowań studentów w Łodzi w pierwszym roku pandemii COVID-19. Wskazują, że w krótkim czasie od wybuchu pandemii i wprowadzeniu edukacji zdalnej duża część studentów opuściła Łódź, zaś zachowania tych, którzy w niej pozostali, uległy wyraźnemu ograniczeniu tak pod względem częstotliwości, jak i geografii. Dotychczasowy rytm Łodzi jako miasta studenckiego ustał.
Czy to oznacza, że popandemiczną "normalnością" stanie się edukacja zdalna, a Łódź bezpowrotnie straci swoje studenckie oblicze? Preferencje studentów nie dają podstaw do kreślenia takiego scenariusza, ponieważ zdecydowanie chętniej uczestniczyliby oni w zajęciach stacjonarnych lub hybrydowych, wymagających obecności w Łodzi. Tym, co może jednak przesądzić o ponownym zaludnieniu Łodzi przez studentów, wydaje się przede wszystkim ich potrzeba powrotu do życia społecznego, które przed pandemią często ogniskowało się wokół wspólnych, konsumenckich rytuałów w miejskiej przestrzeni. Autorzy sugerują zatem, że pandemia COVID-19 nie zwiastuje końca miast studenckich w długiej perspektywie, choć dodają, że rytmy takich miast będą ulegały kolejnym przeobrażeniom.
Artykuł jest rezultatem projektu badawczego pt. "The Student City Lost?".
Studenci i pracownicy naszej uczelni mogą przeczytać artykuł bezpłatnie poprzez e-zbiory Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego, logując się na swoje konta uniwersyteckie. Pozostałe osoby mogą uzyskać dostęp do artykułu na stronie wydawcy.
Redakcja: dr Jakub Zasina