Ślad węglowy programu Erasmus: Nowe wyniki badań nad konsekwencjami mobilności akademickiej

fot. Eryk Piotr Munk / Unsplash
fot. yousefalfuhigi / Unsplash

W najnowszym numerze czasopisma European Spatial Research and Policy ukazał się artykuł autorstwa dra hab. Mariusza Sokołowicza, prof. UŁ i dra Piotra Gabrielczaka na temat śladu węglowego mobilności akademickiej na przykładzie programu Erasmus.

Autorzy wskazują, że choć Unia Europejska od niemal pół wieku promuje mobilność akademicką, efektem ubocznym tej promocji jest rosnący ślad węglowy. Dzieje się tak dlatego, że większość tej mobilności w Europie odbywa się drogą lotniczą.

Na podstawie danych dotyczących mobilności w latach 2014-2020 Autorzy artykułu przeanalizowali jej rozkład przestrzenny i zidentyfikowali dominujące kierunki podróży. Na tej podstawie stwierdzili, że chęć zmniejszenia śladu węglowego jest bardziej deklaratywna niż rzeczywista. W oparciu o uzyskane wyniki zalecają więc podejmowanie bardziej zdecydowanych kroków w celu ograniczenia podróży lotniczych na terenie Europy.

Z artykułem można zapoznać się bezpłatnie, ponieważ jest on dostępny w otwartym dostępie na stronie wydawcy.


Materiał źródłowy: dr hab. Mariusz Sokołowicz, prof. UŁ
Redakcja: dr Jakub Zasina